JUŻ W KIOSKU

Co dalej gimnazjalisto ? [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

2022-07-29 11:05:17

Ocena:

0/5 | 0 głosów

Podstawowymi zadaniami reformy oświaty jest zwiększenie liczby Polaków ze średnim i wyższym wykształceniem, wyrównywanie szans w dostępie do edukacji oraz podniesienie jakości kształcenia. Szkoła ma uczyć samodzielności, by uczeń kończący  edukację potrafił zdobytą wiedzę wykorzystać w praktyce, był lepiej przygotowany do dorosłego życia. Proces przebudowy systemu edukacji rozpoczęty 1 września 1999 r.  zaplanowano na 8 lat. Pierwszy etap zmian w szkołach podstawowych mamy już za sobą .

Nowy rok szkolny 2000/2001 będzie początkiem reformy w szkolnictwie ponadgimnazjalnym. Młody człowiek kończący  naukę w gimnazjum  będzie miał obowiązek dalszego kształcenia się w 3 -letnim liceum profilowanym, bądź w 2- letniej szkole zawodowej. Tak więc nastąpi wydłużenie o dwa lata okresu obowiązkowej edukacji szkolnej. 
Proponowane liceum profilowane  będzie szkołą przygotowującą uczniów do egzaminu maturalnego, a także do dalszego kształcenia  poprzez system profilowania zajęć . W szkole tej prowadzone będzie  kształcenie ogólne, na które przeznacza się 80% czasu, oraz kształcenie profilowane będące  propozycją szkoły w zakresie  przedmiotów akademickich bądź prozawodowych, na które rezerwuje się 20% czasu nauczania. Celem  profilowania jest pomaganie uczniom w wyborze drogi kształcenia oraz umożliwienie szkole wyboru kierunku nauczania stosownie do potrzeb uczniów, rynku pracy i możliwości szkoły.
Powstanie pięć  profili: akademicki wynikający z kierunków kształcenia oferowanych przez szkoły wyższe i z wymogów wstępnych uczelni, prozawodowe - techniczno-technologiczny, rolniczo-środowiskowy, społeczno- usługowy i kulturalno-artystyczny  będące odpowiedzią na zapotrzebowanie gospodarki. Zajęcia profilowane będą wprowadzane od drugiego roku nauki. Prozawodowe  kształcenie  profilowane jest ofertą, jaką szkoła składa uczniowi pod kątem przygotowania go do aktywnej działalności zawodowej. Szkoły będą także prowadziły  działalność dodatkową w ramach  kursów, co znacznie skróci etap zdobywania kwalifikacji zawodowych. 
Całkowitej zmianie ulegną obecne zasadnicze szkoły zawodowe. Ich miejsce w nowym systemie zajmą  2-letnie szkoły zawodowe przygotowujące ucznia do podjęcia pracy , a w szczególności potwierdzające kwalifikacje do zawodu w zewnętrznym systemie egzaminacyjnym. Szkoła zawodowa będzie zajmować się szkoleniem teoretyczno- zawodowym młodocianych pracowników, którzy zawarli z pracodawcą  umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego. Jeżeli uczeń wybierze pełny zakres kształcenia - tj. teorię zawodową i blok ogólny, wówczas otrzyma świadectwo ukończenia szkoły zawodowej. Szkoły te powinny być postrzegane jako szkoły „z wyboru”. Po ukończeniu nauki abiturient będzie mógł uzupełnić wykształcenie w liceum uzupełniającym. Zostaną też zorganizowane szkoły policealne  prowadzące naukę na podbudowie liceum profilowanego i uzupełniającego.  
Na program kształcenia zawodowego składają się  kursy teoretyczne i zajęcia praktyczne bądź zbiór szkoleń łączących teorię i praktykę.  Szkoły, które będą  prowadzić takie kształcenie, (szkoły zawodowe i policealne) muszą spełniać warunki do pełnej realizacji podstaw programowych w zawodzie. Liceum uzupełniające i szkoły policealne będą dostępne zarówno dla młodzieży, jako kontynuacja nauki ciągłej, jak też dla osób dorosłych . Wszystkie szkoły publiczne dla dorosłych będą szeroko dostępne i nieodpłatne.
Wprowadzenie „nowej szkoły”, to długotrwały proces zmian organizacyjnych i programowych, przede wszystkim zmiany podejścia nauczycieli do kształtowania osobowości młodego człowieka. Wcielenie reformy w życie wymaga wiele pracy władz samorządowych, które muszą opracować  strategię kształcenia dla powiatu czy gminy.
W minionym roku szkolnym w szkołach ponadpodstawowych  w Powiecie Starachowickim uczyło się 5916  młodych ludzi, w tym 2690 uczęszczało do szkół ogólnokształcących, a 3226 osób do szkół zawodowych. Na terenie powiatu działa 5 szkół ogólnokształcących, w tym również szkoły niepubliczne, oraz 4 szkoły zawodowe: publiczne i niepubliczne. Zasadnicze szkoły zawodowe wybrało 1122 uczniów. W liceach ogólnokształcących uczy 2 pedagogów ze stopniem doktora, 169 z wyższym wykształceniem magisterskim, 4 z licencjatem i 5 uprawnionych do nauczania dwóch przedmiotów. Przygotowanie ogólne uczniów szkół powiatu jest wzbogacone przez uczestnictwo w programach zagranicznych oraz międzynarodową wymianę.  Największy procent uczniów – 24,6% w roku 19992000, kształciło się w grupie zawodów mechanicznych. Przewiduje się, że w pierwszym roku (2002) zreformowanego szkolnictwa ponadgimnazjalnego  profile prozawodowe na terenie powiatu będą kształtowały się następująco: kierunek techniczno- technologiczny  - 47,7% , rolniczo- środowiskowy  - 8,1% i społeczno- usługowy - 44,2%.  Na podstawie danych Powiatowego Urzędu Pracy  w najbliższych 3 latach wzrośnie zapotrzebowanie na zawody: tynkarz, posadzkarz, glazurnik, stolarz-cieśla, sprzedawca, szwaczka, elektryk, tokarz, frezer, informatyk, mechanik-automatyk. 
Przygotowanie kadry wychowawczej szkół i placówek kształcenia zawodowego jest właściwe .Nauczyciele posiadają wyższe wykształcenie, ukończyli  nowoczesne kursy doskonalenia zawodowego i mają doświadczenie w szkoleniu młodzieży i dorosłych.  
Już niedługo wzbogaci się edukacyjna oferta dodatkowa szkół na różnych specjalistycznych kursach.
Pierwszym rocznikiem, który rozpocznie trzeci etap nauki w nowej szkole będą absolwenci gimnazjum urodzeni w 1986 r. Analizy wskazują , że będzie to 1603 uczniów.  Przeciętnie w zakończonym roku szkolnym oddział w szkole liczył 30 uczniów  przy ogólnej liczbie oddziałów 201. Do roku  20042005 liczba ta zmniejszy się do 154 oddziałów.  W związku z tym spadnie o 74 osoby liczba zatrudnionych nauczycieli. W III L.O w Starachowicach od 1 września br. rozpocznie się nowy tok nauki w pierwszych klasach, w myśl założeń reformy, uczniowie profile wybiorą  w drugiej klasie. 
Wszelkie przygotowania do wprowadzenia nowego systemu kształcenia w powiecie starachowickim trwają. Trzeba sprecyzować plany lokalnych sieci, kierunki kształcenia zawodowego i profilowanego. Planuje się, że w roku szkolnym 20002001 przy I, II i IV L.O. powstanie po jednym oddziale gimnazjum. Już niebawem widoczna stanie się rywalizacja szkół o pozyskanie ucznia.           
V. Dudek
Opracowano na podstawie materiałów udostępnionych przez członka Zarządu Powiatu do spraw oświaty i kultury  Cezarego Beraka.

ARTYKUŁ ARCHIWALNY GAZETA STARACHOWICKA NR.30 2000 r.

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Bezkonkurencyjni biegacze [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

2022-08-03

Bezkonkurencyjni biegacze [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

W Żywcu (woj. śląskie) 13 października br. odbyły się III Mistrzostwa Polski Władz Samorządowych w biegu na dystansie 5 km. Startowali w nich radni i pracownicy samorządowi z całej Polski. Pierwsze miejsce zajął Sylwester Dudek - radny gminy Brody - z czasem 16.58 (rekord życiowy). Był to wspaniały sukces członka Komisji Oświaty i Sportu, prezesa Klubu Biegacza „Rudnik”, za który  otrzymał puchar, dyplom oraz nagrody rzeczowe. 
Pasowanie na pierwszaka [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

2022-08-03

Pasowanie na pierwszaka [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

Pierwszoklasiści ze Szkoły Podstawowej w Brodach, przeżywali 19 października br. pierwsze wielkie święto w swej uczniowskiej karierze. Tego dnia zostali oficjalnie pasowani wielkim ołówkiem na pełnoprawnych uczestników szkolnej społeczności. 
Nie/pewnie jak w banku [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

2022-08-03

Nie/pewnie jak w banku [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

Awaria systemu komputerowego na trzy dni sparaliżowała pracę BIG Banku. Ucierpieli na tym szczególnie klienci, którzy akurat potrzebowali większej gotówki. Uszczerbku zarazem doznało powiedzenie: pewne jak w banku. 
Wspólna przyszłość z MAN [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

2022-08-03

Wspólna przyszłość z MAN [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

Nowoczesne warsztaty szkolne w spółce Star-Trucks są już do dyspozycji uczniów. W ich uroczystym przekazaniu, 15 bm., oprócz szefów firmy uczestniczyły władze powiatu, przedstawiciele kuratorium oświaty, nauczyciele oraz  uczniowie z rodzicami.

2022-08-03

"Od ziarna do chleba" [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

Dosyć niecodzienne wycieczki edukacyjne odbyli uczniowie klas trzecich Szkoły Podstawowej nr 11 w Starachowicach: Małgorzata Gawęcka i Beata Kroczek z wychowankami III c i III b odwiedziły piekarnię Władysława Mierzwy w Starachowicach, a Anna Kaniewska z kl. III a piekarnię Czesława i Renaty Szmalców w Pawłowie.
Sztuka gimnazjalistów [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

2022-08-03

Sztuka gimnazjalistów [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

Szkoła-widmo [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

2022-08-03

Szkoła-widmo [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

1 września rok szkolny w Krzyżanowicach, gmina Iłża, rozpoczęli uczniowie dwóch szkół podstawowych. Spór, który rozpoczął się wraz z reformą edukacji może doprowadzić do tego, że wkrótce nie będzie tam żadnej. 
Ludowe strofy [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

2022-08-03

Ludowe strofy [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

Coraz większą popularność zyskuje zainicjowany przez Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach Konkurs Recytatorski Świętokrzyskiej Poezji Ludowej. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów kl. V i VI szkół podstawowych i gimnazjów. Współorganizatorem eliminacji rejonowych tegorocznej – już trzynastej edycji – było Starachowickie Centrum Kultury. 
Jak to na próbach było [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

2022-08-03

Jak to na próbach było [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

Gimnazjaliści 16 października br., a szóstoklasiści dwa tygodnie wcześniej  przymierzyli się do egzaminu, który czeka ich w przyszłym roku. Uczniowie i nauczyciele przyznawali, że niektóre z zadań były ponad możliwości zdających, np.: wykonywanie w pamięci niektórych obliczeń. Niejasne były również niektóre z procedur egzaminacyjnych.        
Na Bugaju stanął w ogniu dom [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

2022-08-03

Na Bugaju stanął w ogniu dom [ARTYKUŁ ARCHIWALNY]

W miniony czwartek pracownik magazynu wyrobów gotowych Fabryki Mebli AiB w Starachowicach zauważył o godz. 11.00 pożar w obiekcie. Znajdowały się w nim łatwopalne produkty: krzesła, fotele, lakiery, pianki i gąbki. Natychmiast zawiadomił dyżurnego Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Starachowicach. Na miejsce udały się dwie jednostki PSP. Wkrótce okazało się, że na pomoc trzeba wezwać jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych wchodzące w skład kompani powiatowej PSP.