JUŻ W KIOSKU

Informacja dotycząca zasad opracowania i zatwierdzania taryf dla ciepła ZEC oraz rozliczeń za ciepło

2012-10-15 00:00:00

Ocena:

0/5 | 0 głosów

1. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy "Prawo energetyczne" i przepisami rozporządzeń wynikających z tej ustawy, w tym "Rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło", ceny i stawki opłat za ciepło są kalkulowane przez przedsiębiorstwa energetyczne i podlegają zatwierdzeniu przez Urząd Regulacji Energetyki, przed ich wprowadzeniem do rozliczeń. Ceny i stawki opłat zawarte są w Taryfie dla ciepła skonstruowanej zgodnie z przepisami. Na tej zasadzie działają wszystkie przedsiębiorstwa energetyczne, w tym i ZEC Starachowice.
2. Sprawy zaopatrzenia w ciepło regulują przepisy ww. Ustawy oraz "Rozporządzenia w sprawie funkcjonowania systemów ciepłowniczych". W oparciu o wymienione przepisy ZEC zawiera z odbiorcami umowy o dostawę ciepła, które zawierają szczegółowe ustalenia dotyczące zaopatrzenia w ciepło, w tym opłat za ciepło. Umowa o dostawę ciepła obejmująca wszystkie budynki Spółdzielni Mieszkaniowej, jest zawarta pomiędzy ZEC a Spółdzielnią Mieszkaniową. Rozliczenia za ciepło na poszczególne mieszkania prowadzi Spółdzielnia Mieszkaniowa w oparciu o przepisy obowiązujące spółdzielnie.
3. Każda taryfa jest zatwierdzana na określony okres, zwykle jest to okres jednego roku. Wniosek do URE w sprawie zatwierdzenia nowej taryfy składa przedsiębiorstwo energetyczne z odpowiednim wyprzedzeniem, przed upływem terminu zakończenia obowiązywania poprzedniej taryfy. Urząd Regulacji Energetyki bardzo dokładnie i bardzo wnikliwie sprawdza i weryfikuje wszystkie pozycje kosztowe, zanim wyda decyzję o zatwierdzeniu cen. Uzasadnienie wniosku o zatwierdzenie taryfy to bardzo obszerny i szczegółowy materiał, obejmujący cały przekrój działalności ciepłowniczej ZEC. Uzasadnieniem do zatwierdzenia taryfy jest wzrost kosztów działalności ciepłowniczej. Przedmiotem sprawdzania i weryfikacji URE są każdorazowo (przed zatwierdzeniem każdej taryfy) zarówno koszty, jak i cały przekrój działalności ciepłowniczej (sprawy techniczne, inwestycyjne, zawartych umów, koszty i przychody, wynik finansowy za poprzednie lata i przewidywany po wprowadzeniu nowej taryfy). Każda pozycja kosztowa, każda zmiana w działalności, muszą być szczegółowo przedstawione i uzasadnione, podlegają ocenie i weryfikacji przez zespół osób sprawdzających wniosek taryfowy w URE. Postępowanie wyjaśniające prowadzone przez URE przed zatwierdzeniem taryfy to bardzo dokładna i czasochłonna praca zarówno ze strony URE, jak i przedsiębiorstwa energetycznego. Wymaga zaangażowania wielu osób przez dłuższy czas (np. w tym roku około 6 miesięcy od opracowania wniosku do zatwierdzenia taryfy). Do czasu wejścia w życie nowej taryfy - obowiązuje dotychczasowa.
4. Przepisy zobowiązują przedsiębiorstwa energetyczne do kwalifikacji kosztów jako uzasadnionych, do dbałości o bezpieczeństwo i ciągłość dostaw ciepła, do ochrony odbiorców przed nieuzasadnionym wzrostem cen. Dlatego jest to praca również bardzo stresująca, gdyż każda decyzja musi być dokładnie wyważona, żeby zapewnić z jednej strony ciągłość działalności firmy (bezpieczeństwo dostaw ciepła) i równocześnie nie zawyżać kosztów dbając o interesy naszych odbiorców ciepła. Wszyscy jesteśmy mieszkańcami Starachowic i stąd nasze zaangażowanie również emocjonalne.
5. Ceny i stawki opłat za ciepło ZEC do taryfy zostały skalkulowane zgodnie z przepisami na podstawie kosztów uzasadnionych, bez naliczania zysku. Koszty węgla, gazu, energii elektrycznej i inne, zostały wyliczone na podstawie obowiązujących umów i cenników, bez zaplanowania podwyżek cen tych czynników kosztowych. Dla ochrony odbiorców nie został naliczony zwrot kapitału zaangażowanego.
6. Rozliczenia za ciepło muszą być i są zgodne z obowiązującymi przepisami - zarówno prowadzone przez ZEC jak i przez spółdzielnie mieszkaniowe. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej www.zecstar.pl, gdzie jest umieszczony tekst Taryfy dla ciepła oraz są omówione niektóre zagadnienia związane z zaopatrzeniem w ciepło.
7. Oceną naszej wspólnej działalności, zarówno ZEC, jak i Spółdzielni Mieszkaniowej i wszystkich mieszkańców Starachowic, może być niżej przedstawione porównanie opłat jednostkowych za ciepło z roku 1999 i obecnych po podwyżce od 1 września 2012:
Cena cennikowa ZEC za ciepło z marca 1998 r. (wyliczona w oparciu o obowiązujące w 1999 roku przepisy, na podstawie kosztów uzasadnionych ZEC): 1,96 zł/m2/mc + VAT - za samo CO, płatna przez 12 miesięcy w roku, cena brutto (netto + 23 % VAT) wynosi: 2,41 zł za 1 m2 mieszkania miesięcznie.
Średnią taką cenę zaopatrzenia w ciepło przewidywaną od września 2012 - każdy mieszkaniec może wyliczyć sobie sam poprzez zróżnicowanie rocznych opłat zaliczkowych za centralne ogrzewanie, pomniejszonych o zwroty z tytułu nadpłat za centralne ogrzewanie i podzielenie tej różnicy przez powierzchnię mieszkania. Wyniesie ona niewiele więcej od ceny z 1999 r., a w wielu przypadkach nawet sporo mniej. Jest to efekt naszego wspólnego działania w kierunku oszczędzania ciepła.
8. Z powyższego porównania widać, że na przestrzeni ostatnich 14 lat opłaty za ciepło mieszkańców Starachowic, średnio niewiele wzrosły, a nawet zmalały. Udało się to uzyskać dzięki oszczędzaniu ciepła poprzez uszczelnianie i ocieplenie ścian budynków, wymianę okien i drzwi, remontowanie dachów, zakładanie wszelkiej automatyki, zarówno na instalacjach wewnętrznych, jak i w węzłach cieplnych oraz w kotłowniach, opomiarowanie ciepła na budynkach i w mieszkaniach, likwidację kotłowni lokalnych, modernizację rurociągów ciepłowniczych, modernizację węzłów i kotłowni. Wskutek zmniejszania zużycia ciepła przez odbiorców zostaje również stopniowo zmniejszana zamówiona moc cieplna na poszczególne budynki. Opłaty za ciepło z ZEC kształtują się na poziomie średniej z regionu.
9. Można sobie wyobrazić, ile za ciepło musielibyśmy płacić obecnie, gdyby nie działania w kierunku oszczędności ciepła prowadzone w ciągu ostatnich 14 lat przez spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, przez wszystkich odbiorców ciepła i przez ZEC. Gdyby nie te wszystkie działania dalej regulowalibyśmy ciepło w mieszkaniach poprzez otwieranie okien, a w czasie dużych mrozów i wiatrów, kiedy w mieszkaniach chodziło się po lenteksie jak po poduszce powietrznej, uszczelnialibyśmy okna watą, ręcznikami i kocami, ubieralibyśmy wszystkie swetry, żeby nie marznąć. Dalej po ulicach Starachowic, jak przed laty, unosiłby się dym z kominów wielu kotłowni lokalnych. Bez wprowadzonych działań oszczędnościowych, zużycie ciepła byłoby duże, więc opłaty za ogrzewanie byłyby również duże. Bo cena za ciepło rośnie wraz ze wzrostem kosztów od nas niezależnych: stopnia inflacji, wzrostu kosztów czynników energetycznych, wzrostu innych opłat.
10. Wszyscy możemy być z siebie nawzajem dumni, wystarczy przejść po ulicach Starachowic i popatrzeć na budynki, a gdy rano wejdziemy do łazienki, otworzymy kran i za chwilę popłynie ciepła woda, poczuć się jak najbardziej komfortowo, bo to jest efekt naszej wspólnej pracy, wspólnie włożonego trudu.
11. ZEC pracuje zgodnie z przepisami, które musimy stosować, musimy dostosowywać swoje urządzenia do zmian potrzeb cieplnych odbiorców. Musimy ciągle inwestować, żeby utrzymać urządzenia wytwórcze i przesyłowe w dobrej sprawności, zapewnić ciągłość i bezpieczeństwo dostaw ciepła oraz sprostać wymaganiom odbiorców ciepła.
Wzrost kosztów do taryfy 2012
Podwyżki cen ciepła wynikają ze wzrostu ceny jednostkowej wyprodukowania 1 GJ energii.
Ostatnio stosowana taryfa 2011 obowiązywała na okres jednego roku tj. od 18.04.2011 do 17.04.2012 r. Po wygaśnięciu okresu obowiązywania taryfy, przedsiębiorstwo ciepłownicze ma obowiązek wystąpić do URE z wnioskiem o nowa taryfę, gdyż poprzednia nie ma już zastosowania.
W okresie obowiązywania taryfy 2011 miały miejsce dwukrotne podwyżki cen miału węglowego w stosunku do cen przyjętych w taryfie. Pierwsza podwyżka częściowo została zaplanowana we wniosku taryfowym, natomiast druga nie była w ogóle przewidziana. W okresie obowiązywania taryfy miała również miejsce podwyżka transportu węgla z 36 zł/t na 44 zł/t. Wzrost tych kosztów również nie został w całości uwzględniony w taryfie. Ponieważ druga podwyżka opału została wprowadzona na początku sezonu grzewczego (od 1 października 2011 dostawcy podnieśli ceny węgla ok.10%), miała istotny wpływ na zwiększenie kosztów prowadzenia działalności ciepłowniczej.
Koszty węgla i transportu stanowią 45% całkowitych kosztów. Wzrost kosztów taryfowych ogółem spowodowany wzrostem kosztów węgła i transportu węgla wyniósł 1 163 149,38 zł. Należy zaznaczyć, że w 2011 kopalnie wprowadziły trzykrotnie podwyżki cen węgla tj. od 1 kwietnia, od 1 lipca i 1 października 2011 r Przy tak znaczącym wzroście kosztów zasadnym było wystąpienie z wnioskiem do URE o zmianę obowiązującej taryfy, gdyż w odwrotnym przypadku sytuacja zagrażałaby kontynuacji działalności ciepłowniczej. Ostatecznie, mimo wzrostu kosztów od 1 października 2011, zmiana cen i stawek za ciepło została wprowadzona od 1 stycznia 2012 r.- wzrost średnio o 5,64%.
17 kwietnia 2012 wygasła taryfa 2011 i ZEC wystąpił z wnioskiem o nową, która została zatwierdzona decyzją Prezesa URE z dnia 27.07.2012. Zatwierdzone w taryfie ceny i stawki opłat za ciepło wynikają z uzasadnionych rocznych kosztów wykonywania działalności gospodarczej w zakresie zaopatrzenia w ciepło. Podstawę planowanych kosztów stanowiły koszty jednostkowe poniesione przez ZEC w 2011r. Ostatnio stosowana taryfa 2011 oparta była na kosztach roku 2009. W tym czasie miały miejsce dwukrotne podwyżki gazu, energii elektrycznej, wody. W nowej taryfie uwzględniono nowe ceny zakupu węgla i transportu - wynikające z umów zawartych na sezon grzewczy 2012/2013. Są to koszty zmienne, które stanowią 60% kosztów ogółem w przedsiębiorstwie.
Ponadto znacząco wzrosły koszty stałe takie jak: usługi obce, podatki i opłaty. Aby utrzymać właściwy stan infrastruktury ciepłowniczej, ZEC co roku wykonuje konieczne inwestycje. W 2010 nakłady na inwestycje znacznie wzrosły ze względu na instalacje ciepłej wody u odbiorców. Przekłada się to na większe koszty amortyzacji w latach następnych. ZEC ponosi również koszty bieżących remontów i konserwacji, w zakresie których potrzeby z roku na rok są coraz większe. Nadmieniamy, że wszystkie koszty są szczegółowo weryfikowane i analizowane co do zasadności przez URE.
Wprowadzenie do rozliczeń z odbiorcami cen i stawek opłat za ciepło ustalonych w zatwierdzonej taryfie skutkuje przewidywanym średni wzrostem opłat u odbiorców w wysokości 11,2 %. ZEC czyni działania w kierunku redukcji kosztów, wprowadzono dyscyplinę wydatkowania, ale z roku na rok sprzedaż ciepła maleje, w związku z czym koszt wyprodukowania 1 GJ rośnie.
Inwestycje rozpoczęte (sieć Majówka, montaż węzłów cieplnych) - wkalkulowane do taryfy 2012 poprzez planowaną amortyzację środków trwałych oddanych do eksploatacji w 2012 r.
Informacja o Taryfach dla ciepła ZEC
Każda taryfa jest zatwierdzana na określony okres - jest to zwykle okres 1 roku minimum, z reguły okres obowiązywania taryfy ulega wydłużeniu.
Taryfa 2006 - wzrost o 2,65 % -obowiązywała do 31 maja 2008 (2 lata).
Taryfa 2008/2009 - wzrost o 7,47% została wprowadzona do rozliczeń z odbiorcami od 1 czerwca 2008 i została zmieniona w trakcie obowiązywania od stycznia 2009 - o 16,5% - 19 m-cy.
Taryfa 2010 - od 1 lutego 2010 do 17 kwietnia 2011 - wzrost o 2,65% - (15 m-cy)
Taryfa 2011 - 1,64%- zmiana od stycznia 2012 o 5,64% - obowiązywała od 18 kwietnia 2011 do 31 sierpnia 2012 - 16,5 miesiąca. Wprowadzona zmiana wynikała z podwyżek cen węgła od października 2011 r., a została wprowadzona od 1 stycznia 2012
Taryfa 2012- wzrost od września 2012 r o  11,2% - zatwierdzona na okres 1 roku.
W zależności od poziomu kształtowania się kosztów działalności ciepłowniczej, okres obowiązywania obecnych cen może ulec wydłużeniu, bądź wzrost cen w kolejnej taryfie nie będzie duży. ZEC analizuje koszty planowane do taryfy również pod względem stosowanych cen, żeby różnice cenowe w poszczególnych grupach taryfowych nie były zbyt duże. Np. w Taryfie 2010 nie zostały policzone wszystkie koszty amortyzacji w grupie taryfowej T2 (za zgodą URE), gdyż ze względu na duży poziom nakładów inwestycyjnych, wzrost cen w tej grupie taryfowej byłby znacznie większy od pozostałych grup taryfowych.
Inwestycje zrealizowane w ciepłowniach, sieciach i węzłach cieplnych ZEC
w latach 2008 - 2011
ROK 2008
Przyłącza cieplne (w rejonie ul. Żeromskiego, Słoneczna, H. Sawickiej- Przychodnia, Majówka, Konstytucji 3 Maja oraz przyłącza indywidualne) ok. 539 950 zł. Węzły cieplne, modernizacja, montaż węzłów indywidualnych szt. 30 - ok. 578 970 zł. Przebudowa kotła WR-10 nr 3 na kocioł w technologii ścian szczelnych WR-17M 3 438 705,44 zł.
RAZEM: ok. 4 557 625,00 zł, w tym inwestycje dla SSM:1 775 623,64 zł.
ROK 2009
- Przyłącza cieplne z węzłami (parafia p.w. W.Ś. ul. Św. Barbary 1, Reja) - 262 471 zł.
- Przyłącza cieplne (POMP-Borkowskiego, Kościelna, Radomska 70d,) - 155 864 zł.
- Węzły kompaktowe dwufunkcyjne oraz jednofunkcyjne szt. 22 - ok. 531 159 zł.
- Rozbudowa i przebudowa budynku wymiennikowni M-03 ul. Na Szlakowisku 8 - 2 965 657,63 zł
- Rozbudowa systemu monitoringu i regulacji węzłów i sieci cieplnych - ok. 56 810 zł.
RAZEM: ok. 3 971 962,00 zł, w tym inwestycje dla SSM: 392 057,04 zł.
ROK 2010
Przyłącza cieplne (w rejonie ul. Żeromskiego, Słoneczna, Al. Armii Krajowej, Reja, Górna, Krzosa, Staszica, Majówka, Mrozowskiego, Konstytucji 3 Maja) ok. 477 715,00 zł.
Przyłącze wp.
- do budynku Hali Muzeum Przyrody i Techniki ul. Wielkopiecowa 1- ok. 117 851,00 zł.
- do 17-tu domów osiedla " Słoneczne Wzgórze" ok. 219 500,00 zł.
- Przebudowa sieci wp. w rejonie ul. Piaskowej i Ks. Brzózki - 88 578,76 zł.
- Węzły kompaktowe dwufunkcyjne oraz jednofunkcyjne szt. 43 - ok. 1 238 284,00 zł.
- Modernizacja automatyki kotła WR-5 nr 2 w C-02 - 25 045 zł.
RAZEM: ok. 2 166 974,00 zł, w tym inwestycje dla SSM: 545 356,63 zł.
ROK 2011
- Przyłącza cieplne (w rejonie ul. Majówka, Al. Armii Krajowej, na Szlakowisku, osiedla "Słoneczne Wzgórze") ok. 344 720 zł.
- Węzły kompaktowe, modernizacja szt. 19 - ok. 476 425 zł.
- Rozbudowa systemu monitoringu i regulacji węzłów i sieci cieplnych ok. 28 017 zł.
- Przebudowa elektrycznej rozdzielni napięć stacji trafo ciepłowni C-01 ok.11 250 zł.
RAZEM: ok. 860 412,00 zł, w tym inwestycje dla SSM: 443 531,63 zł.
Ogółem nakłady inwestycyjne za lata 2008 - 2011: ok. 11 556 973,00 zł.
INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Czas na rower miejski w Starachowicach

2024-04-30

Czas na rower miejski w Starachowicach

Już w środę (1 maja) oficjalnie rusza starachowicki System Roweru Miejskiego STAR BIKE. 145 rowerów, w tym 90 rowerów z napędem elektrycznym czeka na pierwszych użytkowników. Miłośników rowerowego szaleństwa zapraszamy do zapoznania się z regulaminem korzystania z jednośladów i pobrania dedykowanej aplikacji Roovee.
Lubianek będzie promował miasto

2024-04-25

Lubianek będzie promował miasto

Do Sandry Hoffmann trafił specjalny voucher za zwycięstwo w konkursie na „Maskotkę Starachowic” organizowanego w ramach obchodów 400-lecia miasta. Lubianek, bo takie imię nosi maskotka, najbardziej przypadł jurorom do gustu. Składa się on z wielu elementów, które nawiązują zarówno do przeszłości, jak i teraźniejszości Starachowic.
Energooszczędny sprzęt AGD dla Starachowic

2024-04-25

Energooszczędny sprzęt AGD dla Starachowic

Za nami 14. edycja plebiscytu „Świeć się z Energą”, w którym Starachowice kolejny raz okazały się najlepiej oświetlonym miastem w województwie świętokrzyskim. W nagrodę za swój sukces miasto otrzymało czek na zakup energooszczędnego sprzętu AGD, który już trafił do starachowickich organizacji oraz instytucji.
Poprawa dostępności w Urzędzie Miejskim

2024-04-23

Poprawa dostępności w Urzędzie Miejskim

Starachowicki Urząd Miejski dostosowuje swoją przestrzeń do obsługi osób o specjalnych potrzebach. W ramach projektu finansowanego ze środków norweskich wykonano nowe tabliczki informacyjne, postawiono specjalne plany typograficzne, a także zamontowano nakładki kierunkowe na poręcze schodów. Wszystko po to, aby dostęp do urzędowych spraw był prostszy i łatwiejszy.
Starachowicka Strzała

2024-04-21

Starachowicka Strzała

Rozpoczynamy odliczanie do ósmej edycji rowerowego święta w naszym mieście. Wszyscy miłośnicy „dwóch kółek” powinni rezerwować sobie już czas na udział w kolejnej odsłonie „Starachowickiej Strzały”, a także kibicowaniu zawodników, którzy przejadą przez malowniczy powiat starachowicki. Honorowy patronat nad rowerowym weekendem w Starachowicach (25-26 maja) objął Prezydent Miasta Marek Materek.
Zmiany w zarządzie MRM

2024-04-18

Zmiany w zarządzie MRM

Młodzieżowa Rada Miasta w Starachowicach ma nowego przewodniczącego. Podczas nocnych wyborów odbywających się w Pałacyku szefem rady został wybrany Bartosz Gawlik, który zastąpił Klaudię Chamerę.
„Zostań Twarzą 400-lecia Starachowice-Wierzbnik

2024-04-17

„Zostań Twarzą 400-lecia Starachowice-Wierzbnik". Wernisaż fotografii

Prezydent Miasta Starachowice Marek Materek zaprasza na wernisaż wystawy fotograficznej Starachowickiego Towarzystwa Fotograficznego pt. „400 twarzy”, 18 kwietnia 2024 r. o godz. 17:00 do Czytelni MBP przy ul. Kochanowskiego 5. 
Kwietniowa sesja na koniec kadencji

2024-04-15

Kwietniowa sesja na koniec kadencji

W piątek (19 kwietnia) odbędą się kolejne w tym roku obrady Rady Miejskiej w Starachowicach. Kwietniowa sesja rozpocznie się o godzinie 9.00 i będzie ostatnią sesją obecnej kadencji starachowickich radnych.
Starachowicki „Kierunek Przyszłość”. Podsumowanie projektu

2024-04-12

Starachowicki „Kierunek Przyszłość”. Podsumowanie projektu

- Dla Starachowic projekt norweski okazał się szansą na to, żeby skutecznie zniwelować skutki niżu demograficznego i procesu migracji. To szansa, żeby przyciągać do takich miejsc jak Pałacyk zarówno młode osoby jak i młodych przedsiębiorców, którzy w Starachowicach mogą zakładać działalności gospodarcze i je rozwijać. Cele, które osiągnęliśmy, są długotrwałe i efektywność tych zadań będzie plonem, który będziemy zbierać w kolejnych latach. Stawiamy na rozwój miasta, na nowoczesną edukację i działania partycypacyjne – podsumował starachowicki projekt realizowany dzięki wsparciu z funduszy norweskich Zastępca Prezydenta Miasta Starachowice Marcin Gołębiowski.
Norweskie zagadki. Zwycięstwo uczniów z SP nr 11

2024-04-11

Norweskie zagadki. Zwycięstwo uczniów z SP nr 11

Konrad Siara i Natan Klimiuk wygrali trzecią edycję Turnieju Wiedzy o Norwegii. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 11 wykazali się doskonałą znajomością z zakresu gospodarki, geografii, historii czy kultury norweskiej. Konkurs promował projekt „Kierunek Przyszłość – Starachowicki Program Rozwoju Lokalnego” realizowany w naszym mieście przy wsparciu z Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021.