JUŻ W KIOSKU

Czekają nas zmiany w przepisach

2015-03-23 00:00:00

Ocena:

0/5 | 0 głosów

Wczoraj, 1 marca weszły w życie nowe ustawy: Prawo o aktach stanu cywilnego, Ustawa o dowodach osobistych oraz Ustawa o ewidencji ludności. Wprowadzają one zmiany, które docelowo mają ułatwić mieszkańcom załatwianie spraw w  urzędzie.






Zmiany mają być dla klientów korzystne, ale w początkowym okresie funkcjonowania nowych rozwiązań czas załatwiania spraw może się wydłużyć. Ma to związek z nowym, wciąż modyfikowanym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych systemem informatycznym.



O zmianach w przepisach informowali podczas konferencji prasowej: prezydent miasta Marek Materek, Zofia Hallman - kierownik Urzędu Stanu Cywilnego oraz Kamilla Przesłańska - zastępca kierownika Referatu Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych.





Zmiany od 1 marca 2015 roku w ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego



Od 1 marca 2015 roku rozpocznie się elektroniczna rejestracja dokumentów stanu cywilnego przez wszystkie urzędy stanu cywilnego w całej Polsce. Dzięki tej zmianie, obywatel będzie mógł złożyć wniosek i otrzymać odpis dokumentu w dowolnie wybranym urzędzie stanu cywilnego. Po odpis aktu urodzenia, małżeństwa czy zgonu, nie będzie trzeba już jechać do innego miasta.



A było to kłopotliwe w wielu sytuacjach, np. przy wniosku o wydanie lub wymianę dowodu osobistego. Do tej pory należało dołączyć skrócony odpis aktu urodzenia lub małżeństwa, jeśli wydał go inny USC niż ten, w którym składaliśmy wniosek o dowód osobisty. Teraz problem ten zniknie, bo wszystko załatwimy w jednym urzędzie.



"Odmiejscowienie" urzędów pozwoli również na:



- złożenie zapewnienia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,



- rejestrację zdarzenia cywilnego, które miało miejsce za granicą,



- odtworzenie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego,



- otrzymanie zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,



- otrzymanie zaświadczenia stwierdzającego, że zgodnie z polskim prawem można zawrzeć małżeństwo za granicą,



- dokonanie administracyjnej zmiany imienia lub nazwiska.



Formalności te będzie można załatwić w dogodnym USC, dowolnie wybranym przez petenta.



Bez wizyty i bez opłat





Odpis aktu w postaci elektronicznej, bez wizyty w urzędzie?



Tak, to też będzie możliwe. Na wniosek zainteresowanego, kierownik USC prześle drogą elektroniczną potrzebny dokument, bez konieczności osobistej wizyty. Brak przymusu papierowych odpisów to niższe koszty także dla interesantów, bo oznacza brak opłat za wydanie e-dokumentów.





Możliwość nadawania dzieciom imion obcych



Wchodzące od marca nowe prawo wprowadza również możliwość nadawania dzieciom imion obcych, co jest szczególnie ważne dla małżeństw mieszanych i imigrantów, uzyskujących obywatelstwo polskie. Nadal nie będzie można nadawać dzieciom więcej niż dwóch imion, imion zdrobniałych, a także ośmieszających lub nieprzyzwoitych.





Zaświadczenie o stanie cywilnym



Nowe przepisy wprowadzają także zaświadczenie o stanie cywilnym, które jako jeden dokument zastąpi przedkładanie wielu odpisów aktów stanu cywilnego dotyczących jednej osoby. To ma uprościć postępowanie oraz zmniejszyć koszty po stronie obywatela.





Zmiany dotyczące ślubów



Liberalizację przepisów dotyczących ślubów czy nadawania imion przewiduje nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego. Pochodząca z 1986 r. ustawa także umożliwia zawarcie ślubu poza Urzędem Stanu Cywilnego, ale muszą być ku temu uzasadnione powody; chodzi o szczególne przypadki - jak pobyt w szpitalu czy więzieniu.



Ślub nie będzie mógł się odbyć poza USC, jeśli wybrane do tego miejsce nie gwarantuje zachowania powagi i doniosłości ceremonii oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników. Opłata w wysokości 1 tys. zł za zawarcie związku małżeńskiego "pod chmurką" będzie stanowiła dochód gminy na pokrycie kosztów organizacyjnych związanych z udzieleniem przez kierownika USC ślubu poza urzędem.





Na prawdziwe udogodnienia przyjdzie nam poczekać



Urzędy mają pół roku na całkowite przejście na rejestrację elektroniczną. Przez pierwsze sześć miesięcy 2015 roku ustawa dopuszcza jeszcze "papierową" rejestrację aktów stanu cywilnego. Jednak najpóźniej do końca 2015 roku i one będą musiały zostać wprowadzone do centralnego rejestru w formie elektronicznej. Starsze dokumenty będą przenoszone do systemu stopniowo, np. przy okazji dokonywania zmian w akcie lub wydawania odpisu.



Biorąc pod uwagę ogrom aktów stanu cywilnego dotyczących wszystkich obywateli Rzeczypospolitej, które należy wprowadzić do centralnego rejestru w formie elektronicznej, minie kilka lat, zanim wszyscy odczują zmiany. W pierwszej kolejności skorzystają rodzice nowo narodzonych dzieci po 1 stycznia 2015 roku czy zawierający związek małżeński po tej dacie, bo ich akty w pierwszej kolejności rozpoczną "e-życie".





Nowe dowody osobiste od 1 marca



Zgodnie z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r o dowodach osobistych (Dz.U. 2010. Nr 167 poz. 1131 ze zm. oraz rozporządzeniem z dnia 29.01.2015 r.), nowy dowód osobisty będzie zawierał: nazwisko, imię, imiona, nazwisko rodowe posiadacza dokumentu, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, wizerunek twarzy, nr PESEL, obywatelstwo, serię i numer dowodu, datę jego wydania oraz termin ważności dokumentu i oznaczenie organu wydającego dowód.



W nowym dowodzie nie będzie informacji dotyczącej koloru oczu, wzrostu, adresu oraz podpisu właściciela dokumentu.



Ponadto dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5. roku życia będzie ważny przez okres 5 lat, natomiast dowód wydany osobie, która ukończyła 5. rok życia będzie ważny przez okres 10 lat od daty wydania.



Dowód osobisty składa się i odbiera osobiście w dowolnym urzędzie gminy na terenie kraju. Wniosek można złożyć także w postaci elektronicznej, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.



Do wniosku załącza się kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną w pozycji frontalnej (tak jak do paszportu). Zdjęcie dołączone w wersji elektronicznej powinno mieć wymiary co najmniej 492 x 610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB. Dowody osobiste wydawane są bezpłatnie.

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Powstanie tablica pamięci samorządowcom

2024-05-06

Powstanie tablica pamięci samorządowcom

Kwietniowa sesja Rady Miejskiej w Starachowicach była ostatnimi obradami ósmej kadencji Rady. Ostatnia uchwała podjęta podczas tej sesji dotyczyła zamiaru umieszczenia pamiątkowej tablicy poświęconej starachowickim samorządowcom. Tablica ma zostać umieszczona na elewacji budynku Urzędu Miejskiego.
Czas na rower miejski w Starachowicach

2024-04-30

Czas na rower miejski w Starachowicach

Już w środę (1 maja) oficjalnie rusza starachowicki System Roweru Miejskiego STAR BIKE. 145 rowerów, w tym 90 rowerów z napędem elektrycznym czeka na pierwszych użytkowników. Miłośników rowerowego szaleństwa zapraszamy do zapoznania się z regulaminem korzystania z jednośladów i pobrania dedykowanej aplikacji Roovee.
Lubianek będzie promował miasto

2024-04-25

Lubianek będzie promował miasto

Do Sandry Hoffmann trafił specjalny voucher za zwycięstwo w konkursie na „Maskotkę Starachowic” organizowanego w ramach obchodów 400-lecia miasta. Lubianek, bo takie imię nosi maskotka, najbardziej przypadł jurorom do gustu. Składa się on z wielu elementów, które nawiązują zarówno do przeszłości, jak i teraźniejszości Starachowic.
Energooszczędny sprzęt AGD dla Starachowic

2024-04-25

Energooszczędny sprzęt AGD dla Starachowic

Za nami 14. edycja plebiscytu „Świeć się z Energą”, w którym Starachowice kolejny raz okazały się najlepiej oświetlonym miastem w województwie świętokrzyskim. W nagrodę za swój sukces miasto otrzymało czek na zakup energooszczędnego sprzętu AGD, który już trafił do starachowickich organizacji oraz instytucji.
Poprawa dostępności w Urzędzie Miejskim

2024-04-23

Poprawa dostępności w Urzędzie Miejskim

Starachowicki Urząd Miejski dostosowuje swoją przestrzeń do obsługi osób o specjalnych potrzebach. W ramach projektu finansowanego ze środków norweskich wykonano nowe tabliczki informacyjne, postawiono specjalne plany typograficzne, a także zamontowano nakładki kierunkowe na poręcze schodów. Wszystko po to, aby dostęp do urzędowych spraw był prostszy i łatwiejszy.
Starachowicka Strzała

2024-04-21

Starachowicka Strzała

Rozpoczynamy odliczanie do ósmej edycji rowerowego święta w naszym mieście. Wszyscy miłośnicy „dwóch kółek” powinni rezerwować sobie już czas na udział w kolejnej odsłonie „Starachowickiej Strzały”, a także kibicowaniu zawodników, którzy przejadą przez malowniczy powiat starachowicki. Honorowy patronat nad rowerowym weekendem w Starachowicach (25-26 maja) objął Prezydent Miasta Marek Materek.
Zmiany w zarządzie MRM

2024-04-18

Zmiany w zarządzie MRM

Młodzieżowa Rada Miasta w Starachowicach ma nowego przewodniczącego. Podczas nocnych wyborów odbywających się w Pałacyku szefem rady został wybrany Bartosz Gawlik, który zastąpił Klaudię Chamerę.
„Zostań Twarzą 400-lecia Starachowice-Wierzbnik

2024-04-17

„Zostań Twarzą 400-lecia Starachowice-Wierzbnik". Wernisaż fotografii

Prezydent Miasta Starachowice Marek Materek zaprasza na wernisaż wystawy fotograficznej Starachowickiego Towarzystwa Fotograficznego pt. „400 twarzy”, 18 kwietnia 2024 r. o godz. 17:00 do Czytelni MBP przy ul. Kochanowskiego 5. 
Kwietniowa sesja na koniec kadencji

2024-04-15

Kwietniowa sesja na koniec kadencji

W piątek (19 kwietnia) odbędą się kolejne w tym roku obrady Rady Miejskiej w Starachowicach. Kwietniowa sesja rozpocznie się o godzinie 9.00 i będzie ostatnią sesją obecnej kadencji starachowickich radnych.
Starachowicki „Kierunek Przyszłość”. Podsumowanie projektu

2024-04-12

Starachowicki „Kierunek Przyszłość”. Podsumowanie projektu

- Dla Starachowic projekt norweski okazał się szansą na to, żeby skutecznie zniwelować skutki niżu demograficznego i procesu migracji. To szansa, żeby przyciągać do takich miejsc jak Pałacyk zarówno młode osoby jak i młodych przedsiębiorców, którzy w Starachowicach mogą zakładać działalności gospodarcze i je rozwijać. Cele, które osiągnęliśmy, są długotrwałe i efektywność tych zadań będzie plonem, który będziemy zbierać w kolejnych latach. Stawiamy na rozwój miasta, na nowoczesną edukację i działania partycypacyjne – podsumował starachowicki projekt realizowany dzięki wsparciu z funduszy norweskich Zastępca Prezydenta Miasta Starachowice Marcin Gołębiowski.