Ocena:
0/5 | 0 głosów
Pod hasłem „Weź paragon" rusza ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna Ministerstwa Finansów. Akcja ma uświadomić Polakom znaczenie brania i wydawania paragonu fiskalnego. Kampania będzie prowadzona do końca sierpnia 2021 roku.
- Wydanie paragonu w sklepie, restauracji czy na stacji paliw ma duże znaczenie nie tylko dla kupującego, ale również dla nas wszystkich. W akcji „Weź paragon" chodzi przede wszystkim o to, by sprzedawcy uczciwie rejestrowali sprzedaż na kasach fiskalnych i przestrzegali zasad uczciwej konkurencji. Otrzymanie paragonu to prawo konsumenta i podatnika. Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy" – mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.
Ministerstwo Finansów analizuje mechanizmy występujące w szarej strefie i odnotowuje sygnały o nadużyciach. Jednym z najczęstszych motywów uchylania się od opodatkowania jest nierejestrowanie zawartych transakcji i co za tym idzie - niewydawanie paragonu fiskalnego nieuważnemu klientowi lub zbieranie paragonów fiskalnych, których klient nie zabrał ze sobą. Może to mieć dalsze konsekwencje, czyli wystawianie tzw. „pustych" faktur - właśnie na podstawie niewydanych lub nieodebranych paragonów fiskalnych.
Paragony niefiskalne w praktyce
Często spotykaną sytuacją w punktach sprzedaży jest próba wydawania potwierdzenia zapłaty kartą płatniczą jako paragonu. Warto pamiętać: wydruk z karty stanowi wyłącznie dowód zapłaty kartą płatniczą lub kredytową i nie zastępuje paragonu fiskalnego.
Innym przykładem nieuczciwego działania przedsiębiorcy jest wydawanie paragonu niefiskalnego w gastronomii. Jako paragon funkcjonuje tu często rachunek lub paragon kelnerski, w którego przypadku wartość podatku VAT z reguły i tak jest pobierana od konsumenta. To on ostatecznie płaci podatek w cenie towaru lub usługi, jednak nie trafia on do budżetu, lecz do kieszeni sprzedawcy. Ma to duże znaczenie z punktu widzenia uczciwej konkurencji, ponieważ osłabia przedsiębiorców, którzy rzetelnie płacą podatki.
Kiedy przedsiębiorca nie wystawia paragonów fiskalnych, traci przez to budżet państwa, a tym samym wszyscy obywatele. Dlatego tak ważne jest branie i wydawanie paragonów fiskalnych – to dowód uczciwego obrotu gospodarczego. Ostatecznie to klient decyduje o tym, czy bierze paragon fiskalny. Może też łatwo sprawdzić, czy ten, który mu wydał sprzedawca, jest poprawny.
Dlaczego warto brać paragon?
- ułatwiamy sobie złożenie reklamacji,
- mamy możliwość porównania cen,
- wspieramy uczciwą konkurencję,
- mamy pewność, że nie zostaliśmy oszukani,
- zmniejszamy szarą strefę,
- mamy pewność, że sprzedawca stosuje zasady uczciwej konkurencji,
- mamy pewność, że podatek zapłacony przez nas w cenie trafi do budżetu państwa,
- mamy możliwość rachunkowej i rzeczowej kontroli przeprowadzonej transakcji.
W ramach kampanii uruchomiono stronę wezparagon.gov.pl. Można tam znaleźć m.in. najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat paragonów fiskalnych czy sprawdzić, jak wygląda prawidłowo wystawiony paragon i jak rozpoznać błędny. Przypominamy też korzyści dla konsumentów i przedsiębiorców z wystawiania paragonu. O akcji będziemy informować również m.in. na monitorach w salach obsługi podatnika w urzędach i izbach skarbowych w całej Polsce.
Każdy ma prawo zgłosić, że nie otrzymał paragonu fiskalnego, gdy sprzedawca miał obowiązek go wystawić. Można to zrobić:
- w urzędzie skarbowym
- przez całodobowy, bezpłatny telefon interwencyjny 800 060 000
- na e-mail: powiadomKAS@mf.gov.pl
Kampania „Weź paragon" jest organizowana przez Ministerstwo Finansów cyklicznie od 2002 roku. Jej celem jest uświadomienie Polakom roli paragonu fiskalnego i minimalizowanie negatywnych skutków nierzetelnego ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących przez przedsiębiorców. Duża grupa podatników, którzy sprzedają towary i świadczą usługi, ma taki obowiązek. Jednak część przedsiębiorców uchyla się od obowiązku instalowania kas. Są również i tacy, którzy mimo tego, że posiadają kasę rejestrującą, nie ewidencjonują wszystkich swoich obrotów, a powinni to robić za każdym razem. Takie nadużycia zmniejszają wpływy z VAT do budżetu państwa, co w efekcie negatywnie wpływa na społeczeństwo, które jest odbiorcą usług finansowanych przez państwo (jak edukacja czy służba zdrowia). Po drugie zmniejsza to konkurencyjność uczciwego sprzedawcy lub usługodawcy, który rzetelnie płaci VAT. Po trzecie wreszcie takie zachowania przyczyniają się do powiększania szarej strefy i w efekcie osłabiają polską gospodarkę.
Szczegóły akcji na stronie wezparagon.gov.pl
/komunkat prasowy: Izba Administracji Skarbowej w Kielcach/
2024-03-28
Komitet Marka Materka odpowiada na pytania organizacji przedsiębiorców
Komitet Wyborczy Wyborców Marka Materka ustosunkował się do pytań, które w związku z wyborami samorządowymi zadał kandydatom na stanowisko prezydenta Starachowic Cech Rzemieślników i Przedsiębiorców w Starachowicach.2024-03-28
Alternatywa dla opieki przedszkolnej
Gmina Starachowice wychodzi z ofertą , która może być pomocą dla rodziców tych maluchów, które nie znalazły miejsca w przedszkolach. W ramach projektu "Świetlica na plus" dzieciom w wieku od 3 do 6 lat zostanie zapewniona darmowa opieka połączona z ciekawymi zajęciami w Centrum Aktywności Społecznej przy ulicy Widok 10 a. Aktualnie trwa rekrutacja, jej szczegóły są dostępne m.in. na stronie internetowej UM w Starachowicach.2024-03-28
Opieka senioralna i ochrona zdrowia ważnym punktem w programie kandydatów PiS
Przedświąteczna (środa, 27 marca) konferencja programowa kandydatki Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Starachowic Agnieszki Kuś dotyczyła opieki szpitalnej i propozycji dla seniorów z naszego miasta.2024-03-28
Opieka wytchnieniowa w DPS-ach powiatu starachowickiego
Osoby, które opiekują się swoimi bliskimi będą mogły skorzystać z opieki wytchnieniowej oferowanej przez Domy Pomocy Społecznej znajdujące się w powiecie starachowickim. Każdej osobie, która ma orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, przysługuje rocznie 14 dni opieki poza miejscem zamieszkania.2024-03-27
TST - Twój Samorząd Teraz o spółkach komunalnych
Podczas konferencji programowej, która odbyła się w środę (27 marca) przy ulicy Iglastej, gdzie znajduje się siedziba starachowickich wodociągów Komitet Wyborczy - TST – Twój Samorząd Teraz przedstawił propozycję połączenia wszystkich miejskich spółek w jedną, co według ich wyliczeń dałoby realne oszczędności finansowe, a dodatkowo dzięki lokalizacji w jednym miejscu, ułatwiłoby mieszkańcom realizowanie spraw.2024-03-27
PiS ostro o rządach Donalda Tuska: "Wyborcy zostali oszukani"
Poseł Krzysztof Lipiec i działaczki Prawa i Sprawiedliwości podczas środowej (27 marca) konferencji prasowej poruszyli temat pierwszych miesięcy rządów obecnej koalicji. Jak powiedzieli, Polacy zostali oszukani, a dane im obietnice nie są spełniane.2024-03-27
Pałacyk zachwyca. Centrum Kreatywności oficjalnie otwarte
Centrum Kreatywności „Pałacyk” już otwarte. Ponad 12-miliona inwestycja zamieniająca zabytkowy budynek z 1922 roku w nowoczesną przestrzeń stworzoną do tworzenia, współpracy i wymiany doświadczeń dobiegła końca. Od wtorku (26 marca) budynek przy ulicy Konstytucji 3 Maja w tym miejscu o swoich pomysłach opowiadać będzie zarówno młodzież, jak i seniorzy, a do realizacji przedsięwzięć zachęcać będą samorządowcy, organizacje pozarządowe oraz przedsiębiorcy.2024-03-27
KWW Marka Materka o ofercie dla przedsiębiorców i mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami
Wsparcie dla lokalnych przedsiębiorców, powołanie Centrum Informacji Biznesowej, utworzenie programów „Inwestuj lokalnie - oszczędzaj podatki” oraz „Kreatywne Dzieciaki i Przedsiębiorcza Młodzież”, uruchomienie elektronicznej karty mieszkańca oraz likwidacja następnych barier architektonicznych w przestrzeni miejskiej były głównymi tematami kolejnej konferencji programowej komitetu wyborczego Marka Materka.2024-03-26
Starachowicki magistrat nakazał usunięcie reklamy wyborczej. „To jest skandal!” - mówi kandydatka na prezydenta Agnieszka Kuś
Przyjęta przez Radę Miejską uchwała krajobrazowa, która nazywana jest również uchwałą reklamową, budzi wiele wątpliwości wśród starachowickich przedsiębiorców. Teraz do grupy niezadowolonych z tych zapisów dołączyli kandydaci i kandydatki w wyborach samorządowych.2024-03-26