JUŻ W KIOSKU

Dzień Kobiet w klimacie PRL

2023-03-26 17:00:00

Ocena:

5/5 | 1 głosów

Nie jesteśmy, by spożywać urok świata, ale po to, by go tworzyć i przetaczać przez czasy jak skałę złotą - pisał Konstanty Ildefons Gałczyński, a ja na ów cytat natykam się w gazecie Budujemy Samochody (r. 67 bodajże) i postanawiam pójść tropem pań w czasach, w których dorastała moja mama. A zatem...

W trosce o warunki pracy kobiet

O kobietach piosenki śpiewano, przed nimi na kolana padano, z poezją do serc pukano, ale dbano także o bardziej prozaiczne potrzeby. Zdaniem mym było to zdecydowanie ważniejsze, niż zaspokojenie potrzeb duchowych, gdyż w zdrowym kręgosłupie dobre samopoczucie (coś o tym niestety już wiem). 

I tak gazeta Budujemy Samochody informowała, że dla kobiet zatrudnionych w Fabryce Samochodów Ciężarowych na stanowiskach pracy siedzącej, zostanie zakupionych około tysiąca krzesełek. Natomiast dla tych, których praca wymaga pozycji stojącej, zakładowa służba zdrowia wyraziła swoje poparcie na zakup pończoch elastycznych. Dopingiem dla tych działań było wystąpienie kierownika pracowni psychologiczno - socjologicznej magistra A. Kołodziejczyka. 

Czy do zakupu doszło i czy panie podziękowały, tego nie wiem. Ale kto wie, może Wy wiecie i podpowiecie. 

...

Czym zajmowały się panie, którym przyszło żyć w tamtych czasach? No na pewno się nie nudziły. 

Otóż, jak czytamy w BS, Ośrodek Praktyczna Pani przy WSS (Wojewódzka Spółdzielnia Spożywców) w Starachowicach przygotował na lato 1967 roku dla swych klientek sporo atrakcyjnych konkursów i pokazów, jakże nieocenionych w wykształceniu każdej pani domu. Każda z nich mogła skorzystać z ofert różnych poradni.

I tak:

Poradnia żywieniowa oferowała zajęcia pn. Racjonalne śniadania i kolacje dla ciężko pracującego lub Smaczne potrawy z kuchni innych narodów. 

Poradnia odzieżowa zapraszała na zajęcia: Już od rana jestem ubrana, Wszystko uszyjesz mając maszynę w domu, Szyjemy praktyczne podomki. 

W Poradni dziewiarskiej panie mogły nabyć umiejętności na zajęciach: Robimy ręcznie piękne rzeczy z anilany. 

Było też coś z zakresu prac domowych, np. Jakie warzywa i jak pielęgnować w ogródku. 

Coś dla siebie? Proszę bardzo. Poradnia kosmetyczno - fryzjerska oferowała spotkania tematyczne: Uroda na co dzień, Czeszę się sama, Wymowa oczu czy pielęgnacja włosów latem. 

Ośrodek Praktyczna Pani mieścił się przy ulicy Marszałkowskiej, nad restauracją Hutnianka. Wszystkie te akcje były bezpłatne, dziennikarz ukrywający się pod (n) liczył, że panie tłumnie z zajęć korzystać będą. Czy tak jednak było? 

Jedna z naszych Czytelniczek podpowiada mi, że w Praktycznej Pani mieścił się magiel, fryzjer, wypożyczalnia naczyń (z tego sama korzystała przy organizacji własnego wesela). 

...

W jednym z wydań Budujemy Samochody znajduję zobowiązania produkcyjne, jakie kobiety podejmowały na cześć swojego święta. 

Kobiety zatrudnione przy wykonywaniu rdzeni głowicy X50.09.02 w Odlewni Żeliwa zobowiązywały  się wyeliminować braki (z winy rdzeni)

Koło Ligi Kobiet wydział D8 zobowiązuje się uporządkować po godzinach pracy skwerki obok wydziału 

Pracownice wydziału D3 wykonają m.in około 20 sztuk rdzeni ponad normę, przesieją 90 ton mułu koksowego i zwiększą wydajność na oczyszczalni o 5%

Pracownice Sekcji Gospodarczej odnowią 70 skrzyń żelaznych na odpadki i pomalują krawężniki przy ulicach na terenie FSC 

Hm. Tak sobie myślę, ze to chyba jednak żart. 

...

Praca to jedno, a nauka? 

Starachowickie dziewczęta mogły się uczyć w Szkole Przysposobienia Zawodowego. W prasie pojawia się ogłoszenie, że placówka przyjmie 70 panienek, które będą się mogły kształcić w zakresie krawiectwa i gospodarstwa domowego. 

Dobra perspektywa? 

...

Na zakończenie wiersz - przedruk z Budujemy Samochody, bez autora. 

O KOBIECIE (rymem częstochowskim)

Opowiemy wam w sekrecie

coś, co chyba mało kto wie - 

trochę prawdy o kobiecie 

Przypomnimy Wam Panowie.

Że to ona,

właśnie ona, 

którą za płeć słabszą macie 

dziś zrównana, uprawniana 

Z Wami razem przy warsztacie,

przy produkcji, na naradzie,

choć nie każdy ją dostrzega 

wszędzie swój wysiłek kładzie

ba, czasami Was ubiega...

Kiedy wasze do poduszki 

udręczone przylgną głowy, 

dla niej garnki i pieluszki 

cykl rozpoczynają nowy. 

Więcej ona nieugięta 

spraw niż włosów ma na głowie 

by w powszedni dzień czy święto

męskiej było lżej połowie. 

Gdzie po ziemi sięgnąć okiem 

taki już porządek wszędzie,

lecz od dziś niech z każdym rokiem 

"babkom" przy Was lepiej będzie.  

...

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Od e-maili do książki, czyli historia ochroniarza

2024-04-14

Od e-maili do książki, czyli historia ochroniarza "Ponurego"

Kapitan Leszek Zahorski był jednym z żołnierzy z osobistej ochrony legendarnego majora Armii Krajowej Jana Piwnika „Ponurego”. Jego życiorys to typowa historia Żołnierza Wyklętego, prześladowanego przez komunistów patrioty, którzy więzili go przez 10 lat. Gdy w 2009 roku odwiedził wąchocką polanę Wykus zaprzyjaźnił się z Katarzyną Kołodziejczyk-Daniłowicz, byłą dziennikarką "Gazety Starachowickiej". Efektem tej znajomości jest napisania przez nią biografia kapitana Zahorskiego pt. „Pozostałem Niepokonany”. Publikacja ukaże się w tym roku. To będzie 100. rocznica urodzin i zarazem 10. rocznica śmierci jej głównego bohatera.    
Spadkobiercy XIX - wiecznej administracji

2024-03-13

Spadkobiercy XIX - wiecznej administracji

25 lat temu w wyniku reformy podziału administracyjnego Polski reaktywowano zlikwidowane w latach 70- tych XX wieku powiaty. Decyzja zapadła w 1998 roku a nowe jednostki samorządowe rozpoczęły działalność z początkiem 1999 roku. Miały własnych radnych i zarządy pod kierownictwem starostów. Taki był też początek powiatu starachowickiego, który swoje 25-te urodziny obchodził 12 marca br. na uroczystej sesji z udziałem obecnych i byłych: samorządowców, pracowników starostwa, podległych mu jednostek oraz gości. A zaproszenie przyjęli m.in. wicewojewoda świętokrzyski Michał Skotnicki i Jan Maćkowiak, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego. 
Zapomniany dobroczyńca

2024-02-14

Zapomniany dobroczyńca

Postać Feliksa Sławka być może kojarzą dziś tylko najstarsi starachowiczanie. I może tylko oni oraz pasjonaci - regionaliści nie mieliby problemu z odpowiedzią na pytanie, dlaczego dzisiejsze wzgórze Trzech Krzyży było kiedyś nazywane Górą Sławka. Kilkadziesiąt lat temu wiedzieli to wszyscy mieszkańcy naszego miasta. Także i to, że Feliks Sławek posiada niezwykły dar leczenia. Ten prosty rolnik z powodzeniem składał złamane kości i nastawiał zwichnięte stawy zyskując uznanie zawodowych medyków i dozgonną wdzięczność swoich pacjentów, od których nie brał zapłaty. Jego postać chce przywrócić zbiorowej pamięci  starachowiczanin Wiesław Michałek. Zaproponował władzom miasta, by imieniem Feliksa Sławka nazwać rondo na zbiegu ulic: Radomskiej i Batalionów Chłopskich. A my już teraz przypominany postać zapomnianego dobroczyńcy Starachowic na podstawie informacji ustalonych przez Wiesława Michałka.      
Zgoda króla to był dopiero początek

2024-01-18

Zgoda króla to był dopiero początek

16 stycznia 1624 roku król Zygmunt III z dynastii Wazów wydał dokument zezwalający na założenie miasta Wierzbnik przez opata świętokrzyskich benedyktynów Bogusława Radoszewskiego. Zakon utarł nosa swoim cysterskim konkurentom, którzy zarzucali mu bezprawne przejęcie terenów pod przyszłe osadnictwo. Ale i tak miasto powstało dopiero 33 lata później. A sprzyjające warunki stworzyło ku temu wcześniejsze nielegalne działanie pewnej wdowy. Zapraszamy do lektury intrygującej historii narodzin naszego miasta, przygotowanej przez Pawła Kołodziejskiego, dyrektora Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach.   
Pamięć o starach

2023-12-01

Pamięć o starach

W Starachowicach nie produkuje się już starów, ale wspomnienie o nich jest tu nadal żywe. Jak się przejawia? Zapraszamy na ostatni odcinek poświęcony naszym ciężarówkom.      
Star 944 i 1466, czyli ostatnie ciężarówki ze Starachowic

2023-11-24

Star 944 i 1466, czyli ostatnie ciężarówki ze Starachowic

Te terenowe pojazdy zaczęły być wytwarzane od 2000 roku. MAN liczył, że zyska na nie stałego odbiorcę w postaci polskiego wojska. Jednak stary 944 i 1466 sprzedawały się tak słabo, że po około 6 latach zniknęły z oferty produkcyjnej. Wraz z nimi skończyła się 58 - letnia historia ciężarówek ze Starachowic.  
Star S 2000, czyli ostatnia rodzina tej marki

2023-11-19

Star S 2000, czyli ostatnia rodzina tej marki

Były to ciężarówki już całkowicie zunifikowane z wyrobami koncernu MAN. Nowy właściciel większości zakładu w Starachowicach zostawił mu jeszcze dawną nazwę, do używania której nabył wyłączne prawo. Star S 2000 zadebiutował pod koniec 2000 roku w 8 wersjach, ale słabe zainteresowanie nabywców przypieczętowało jego los po zaledwie 2 latach produkcji.    
Star 8.125 i 12.155, czyli efekty prywatyzacji

2023-11-13

Star 8.125 i 12.155, czyli efekty prywatyzacji

Pojawiły się w 1998 roku na bazie współpracy nowego większościowego współwłaściciela zakładów Star, czyli Sobiesława Zasady z koncernem MAN. To Niemcy przygotowali stara 8.125 oraz stara 12.155 i tę nowość widać było choćby w nietypowym oznaczeniu numerycznym tych ciężarówek. Zmiany objęły także logo przypominające teraz dwupasmową drogę. I rzeczywiście te samochody wyznaczyły już zupełnie nową drogę funkcjonowania starachowickiej fabryki. 
Star 742, czyli wolnorynkowe kłopoty małej ciężarówki

2023-11-03

Star 742, czyli wolnorynkowe kłopoty małej ciężarówki

Zaproponowano go jako samochód pośredni między dostawczym żukiem a ciężarowym starem 200. Z tego powodu był nazywany popularnie "starachowickim maluchem". Miał jednak pecha, bo zadebiutował w bardzo trudnym momencie: masowego sprowadzania samochodów z zagranicy w ramach początkującego w Polsce wolnego rynku, ale też towarzyszącej tym przemianom drożyzny, masowych zwolnień, strajków i postępującego zadłużenia FSC. Star 742 był świadkiem końca jej istnienia.  
Star 1142, czyli dziecko kryzysu stanu wojennego

2023-10-26

Star 1142, czyli dziecko kryzysu stanu wojennego

Nie był całkowicie nowym samochodem, ale zmodernizowaną wersją stara 200. Powstał pod koniec lat 70- tych, ale wtedy odstawiono go na boczny tor, by wydobyć z zapomnienia po stanie wojennym. Z największym zainteresowaniem star 1142 spotkał się dopiero w latach 90 - tych, gdy dawna FSC, teraz sprywatyzowana, powoli chyliła się ku upadkowi. Był w produkcji do 2000 roku, w którym nowy właściciel zakładu zrezygnował z wytwarzania pojazdów o nazwie star.