Ocena:
5/5 | 1 głosów
Nie jesteśmy, by spożywać urok świata, ale po to, by go tworzyć i przetaczać przez czasy jak skałę złotą - pisał Konstanty Ildefons Gałczyński, a ja na ów cytat natykam się w gazecie Budujemy Samochody (r. 67 bodajże) i postanawiam pójść tropem pań w czasach, w których dorastała moja mama. A zatem...
W trosce o warunki pracy kobiet
O kobietach piosenki śpiewano, przed nimi na kolana padano, z poezją do serc pukano, ale dbano także o bardziej prozaiczne potrzeby. Zdaniem mym było to zdecydowanie ważniejsze, niż zaspokojenie potrzeb duchowych, gdyż w zdrowym kręgosłupie dobre samopoczucie (coś o tym niestety już wiem).
I tak gazeta Budujemy Samochody informowała, że dla kobiet zatrudnionych w Fabryce Samochodów Ciężarowych na stanowiskach pracy siedzącej, zostanie zakupionych około tysiąca krzesełek. Natomiast dla tych, których praca wymaga pozycji stojącej, zakładowa służba zdrowia wyraziła swoje poparcie na zakup pończoch elastycznych. Dopingiem dla tych działań było wystąpienie kierownika pracowni psychologiczno - socjologicznej magistra A. Kołodziejczyka.
Czy do zakupu doszło i czy panie podziękowały, tego nie wiem. Ale kto wie, może Wy wiecie i podpowiecie.
...
Czym zajmowały się panie, którym przyszło żyć w tamtych czasach? No na pewno się nie nudziły.
Otóż, jak czytamy w BS, Ośrodek Praktyczna Pani przy WSS (Wojewódzka Spółdzielnia Spożywców) w Starachowicach przygotował na lato 1967 roku dla swych klientek sporo atrakcyjnych konkursów i pokazów, jakże nieocenionych w wykształceniu każdej pani domu. Każda z nich mogła skorzystać z ofert różnych poradni.
I tak:
Poradnia żywieniowa oferowała zajęcia pn. Racjonalne śniadania i kolacje dla ciężko pracującego lub Smaczne potrawy z kuchni innych narodów.
Poradnia odzieżowa zapraszała na zajęcia: Już od rana jestem ubrana, Wszystko uszyjesz mając maszynę w domu, Szyjemy praktyczne podomki.
W Poradni dziewiarskiej panie mogły nabyć umiejętności na zajęciach: Robimy ręcznie piękne rzeczy z anilany.
Było też coś z zakresu prac domowych, np. Jakie warzywa i jak pielęgnować w ogródku.
Coś dla siebie? Proszę bardzo. Poradnia kosmetyczno - fryzjerska oferowała spotkania tematyczne: Uroda na co dzień, Czeszę się sama, Wymowa oczu czy pielęgnacja włosów latem.
Ośrodek Praktyczna Pani mieścił się przy ulicy Marszałkowskiej, nad restauracją Hutnianka. Wszystkie te akcje były bezpłatne, dziennikarz ukrywający się pod (n) liczył, że panie tłumnie z zajęć korzystać będą. Czy tak jednak było?
Jedna z naszych Czytelniczek podpowiada mi, że w Praktycznej Pani mieścił się magiel, fryzjer, wypożyczalnia naczyń (z tego sama korzystała przy organizacji własnego wesela).
...
W jednym z wydań Budujemy Samochody znajduję zobowiązania produkcyjne, jakie kobiety podejmowały na cześć swojego święta.
Kobiety zatrudnione przy wykonywaniu rdzeni głowicy X50.09.02 w Odlewni Żeliwa zobowiązywały się wyeliminować braki (z winy rdzeni)
Koło Ligi Kobiet wydział D8 zobowiązuje się uporządkować po godzinach pracy skwerki obok wydziału
Pracownice wydziału D3 wykonają m.in około 20 sztuk rdzeni ponad normę, przesieją 90 ton mułu koksowego i zwiększą wydajność na oczyszczalni o 5%
Pracownice Sekcji Gospodarczej odnowią 70 skrzyń żelaznych na odpadki i pomalują krawężniki przy ulicach na terenie FSC
Hm. Tak sobie myślę, ze to chyba jednak żart.
...
Praca to jedno, a nauka?
Starachowickie dziewczęta mogły się uczyć w Szkole Przysposobienia Zawodowego. W prasie pojawia się ogłoszenie, że placówka przyjmie 70 panienek, które będą się mogły kształcić w zakresie krawiectwa i gospodarstwa domowego.
Dobra perspektywa?
...
Na zakończenie wiersz - przedruk z Budujemy Samochody, bez autora.
O KOBIECIE (rymem częstochowskim)
Opowiemy wam w sekrecie
coś, co chyba mało kto wie -
trochę prawdy o kobiecie
Przypomnimy Wam Panowie.
Że to ona,
właśnie ona,
którą za płeć słabszą macie
dziś zrównana, uprawniana
Z Wami razem przy warsztacie,
przy produkcji, na naradzie,
choć nie każdy ją dostrzega
wszędzie swój wysiłek kładzie
ba, czasami Was ubiega...
Kiedy wasze do poduszki
udręczone przylgną głowy,
dla niej garnki i pieluszki
cykl rozpoczynają nowy.
Więcej ona nieugięta
spraw niż włosów ma na głowie
by w powszedni dzień czy święto
męskiej było lżej połowie.
Gdzie po ziemi sięgnąć okiem
taki już porządek wszędzie,
lecz od dziś niech z każdym rokiem
"babkom" przy Was lepiej będzie.
...

2023-12-01
Pamięć o starach
W Starachowicach nie produkuje się już starów, ale wspomnienie o nich jest tu nadal żywe. Jak się przejawia? Zapraszamy na ostatni odcinek poświęcony naszym ciężarówkom.
2023-11-24
Star 944 i 1466, czyli ostatnie ciężarówki ze Starachowic
Te terenowe pojazdy zaczęły być wytwarzane od 2000 roku. MAN liczył, że zyska na nie stałego odbiorcę w postaci polskiego wojska. Jednak stary 944 i 1466 sprzedawały się tak słabo, że po około 6 latach zniknęły z oferty produkcyjnej. Wraz z nimi skończyła się 58 - letnia historia ciężarówek ze Starachowic.
2023-11-19
Star S 2000, czyli ostatnia rodzina tej marki
Były to ciężarówki już całkowicie zunifikowane z wyrobami koncernu MAN. Nowy właściciel większości zakładu w Starachowicach zostawił mu jeszcze dawną nazwę, do używania której nabył wyłączne prawo. Star S 2000 zadebiutował pod koniec 2000 roku w 8 wersjach, ale słabe zainteresowanie nabywców przypieczętowało jego los po zaledwie 2 latach produkcji.
2023-11-13
Star 8.125 i 12.155, czyli efekty prywatyzacji
Pojawiły się w 1998 roku na bazie współpracy nowego większościowego współwłaściciela zakładów Star, czyli Sobiesława Zasady z koncernem MAN. To Niemcy przygotowali stara 8.125 oraz stara 12.155 i tę nowość widać było choćby w nietypowym oznaczeniu numerycznym tych ciężarówek. Zmiany objęły także logo przypominające teraz dwupasmową drogę. I rzeczywiście te samochody wyznaczyły już zupełnie nową drogę funkcjonowania starachowickiej fabryki.
2023-11-03
Star 742, czyli wolnorynkowe kłopoty małej ciężarówki
Zaproponowano go jako samochód pośredni między dostawczym żukiem a ciężarowym starem 200. Z tego powodu był nazywany popularnie "starachowickim maluchem". Miał jednak pecha, bo zadebiutował w bardzo trudnym momencie: masowego sprowadzania samochodów z zagranicy w ramach początkującego w Polsce wolnego rynku, ale też towarzyszącej tym przemianom drożyzny, masowych zwolnień, strajków i postępującego zadłużenia FSC. Star 742 był świadkiem końca jej istnienia.
2023-10-26
Star 1142, czyli dziecko kryzysu stanu wojennego
Nie był całkowicie nowym samochodem, ale zmodernizowaną wersją stara 200. Powstał pod koniec lat 70- tych, ale wtedy odstawiono go na boczny tor, by wydobyć z zapomnienia po stanie wojennym. Z największym zainteresowaniem star 1142 spotkał się dopiero w latach 90 - tych, gdy dawna FSC, teraz sprywatyzowana, powoli chyliła się ku upadkowi. Był w produkcji do 2000 roku, w którym nowy właściciel zakładu zrezygnował z wytwarzania pojazdów o nazwie star.
2023-10-20
Star 244, czyli hit PGR- ów i baza strażaków
Szosowo - terenowy star 244 łączył w sobie umiejętność jazdy w trudnym terenie z dużą ładownością. Tę zaletę wykorzystało m.in. socjalistyczne rolnictwo PRL - u. W latach 70 - tych XX wieku ciężarówka stała się bardzo pożądanym pojazdem w Państwowych Gospodarstwach Rolnych. Przez 30 lat była też podstawą wyposażenia straży pożarnej. Wytwarzano ją długo, bo aż do początku XXI wieku.
2023-10-16
Star 200, czyli szosowiec z silnikiem terenówki
Miał być pierwszym z całkiem nowej generacji starów napędzanych nowoczesnym silnikiem, ale ważniejszy okazał się realizowany dla wojska star 266. "Cywilny" star 200 skorzystał jednak na zmianach, które objęły jego poprzednika. Jeździł na takim samym jak on mocnym silniku, miał bardziej komfortową kabinę i mnóstwo zabudów.
2023-10-10
Star 266, czyli do dziś z wojskiem
Powstawał pod presją bardzo wymajającego klienta, jakim jest wojsko i z pomocą europejskiej motoryzacji, bo silnik wymyślili mu Austriacy. Ale efekt okazał się spektakularny. Star 266 był nie tylko najnowocześniejszą ciężarówką lat 70 - tych, ale także pojazdem, którego standard broni się do dziś. To właśnie z tego modelu nadal korzysta nasza armia. Był w produkcji aż do przejęcia starachowickiej fabryki przez niemieckiego właściciela i jest uważany za jej najlepszy wyrób. Ten samochód śmiało może uchodzić za kultową wizytówkę Starachowic.
2023-10-03