JUŻ W KIOSKU

Okiem obserwatora

2011-07-11 00:00:00

Ocena:

0/5 | 0 głosów

Nie tylko osobom niezorientowanym warto przypomnieć zasady jednego z najważniejszych momentów w funkcjonowaniu samorządu miejskiego. Tym bardziej że w bieżącym roku obowiązują po raz pierwszy przepisy ustawy z 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych w sprawie udzielania absolutorium z wykonania budżetu za rok 2010.

Do 31 marca prezydent powinien był przedstawić Radzie Miejskiej roczne sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego uwzględniające w szczególności: dochody i wydatki budżetu w szczegółowości określonej jak w uchwale budżetowej; sprawozdania z wykonania planów finansowych otrzymane z jednostek, których jest organem założycielskim oraz informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z treścią art. 267 ustawy. Do końca kwietnia powinno być sporządzone sprawozdanie finansowe Miasta Starachowice, a do 31 maja przekazane organowi stanowiącemu, czyli Radzie Miejskiej. Teraz do pracy, na podstawie art. 270, powinna była przystąpić Komisja Rewizyjna, która rozpatruje sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o tym sprawozdaniu oraz informację, o której mowa w art. 267 ust. 1 pkt 3. Do 15 czerwca „rewizyjna” powinna przedstawić Radzie wniosek w sprawie absolutorium dla prezydenta z ustawowo obowiazującą informacją, czy komisja dopełniła wszystkich czynności zapisanych w art.270. Do 30 czerwca Rada (organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego) ma obowiązek rozpatrzyć i zatwierdzić ww. sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu zgodnie z zapisami art.271. Natomiast według art. 271 ust. 1 ustawy o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla prezydenta po zapoznaniu się ze: sprawozdaniem z wykonania budżetu; sprawozdaniem finansowym; opinią z badania sprawozdania finansowego, o którym mowa w art. 268; opinią RIO, o której mowa w art. 270 ust. 2; informacją o stanie mienia komunalnego i stanowiskiem Komisji Rewizyjnej.

Ważny jest ustęp 2 ww. artykułu ustawy, według którego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (Rada) może żądać przedłożenia przez prezydenta dodatkowych wyjaśnień odnoszących się do dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 (chodzi o sprawozdanie z wykonania budżetu i sprawozdaniem finansowe). Na stronie internetowej Miasta Starachowice można znaleźć wiele różnych, a czasami nie najważniejszych informacji. Wiem, że radni otrzymali już sprawozdanie finansowe z wykonania budżetu Starachowic za 2010 rok w układzie zadań. Nie ma go, albo trudno znaleźć na miejskiej stronie internetowej, choć każdy mieszkaniec ma prawo zapoznawać się z sytuacją finansową swojej gminy, zgłaszać swoje wątpliwości radnym w celu ich szczegółowego rozpatrzenia. Gospodarowanie naszym wspólnym majątkiem nie może być tylko formalnie poddawane ocenie opinii publicznej, lecz powinno dawać rzeczywistą możliwość oceny wydatków ze środków pochodzących z naszych podatków. Ustawa o finansach publicznych mówi wprost jak powinno się dokonywać wydatków ze środków publicznych. Zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, wydatki publiczne powinny być dokonywane: w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, w sposób umożliwiający terminową realizację zadań; w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Radni, którzy mają obowiązek rozpatrywać m. in. dokonywane przez prezydenta wydatki, powinni o tym cały czas pamiętać i analizować je pod kątem ich celowości i oszczędności. By nie było to tylko zwykłe porównanie planu i wydatków, lecz spojrzenie - w imieniu mieszkańców - jednak w inny sposób.

Grzegorz Walendzik

(radny w latach 1990-2010)