Starachowice wracają do przemysłowych tradycji

Na okładce

Starachowice wracają do przemysłowych tradycji

Prezydent Starachowic Marek Materek wspólnie z prezydentem Lublina Krzysztofem Żukiem oraz zastępcą prezydenta Radomia Jerzym Zawodnikiem, w miniony poniedziałek, podpisali list intencyjny dotyczący utworzenia Klastra "Wyżyna Motoryzacyjna i Maszynowa". Tym samym miasta o tradycjach gospodarczych rozpoczęły współpracę w obszarze przemysłu motoryzacyjnego i przemysłowego.

Mając na względzie znaczenie wymienionych gałęzi przemysłu dla centralnych i wschodnich regionów Polski oraz konieczność powiązania rozwoju gospodarki z rozwojem wiedzy, Urząd Miasta Lublin podjął decyzję o zainicjowaniu powstania Klastra Wyżyna Motoryzacyjna i Maszynowa. Do współpracy zaproszeni zostali prezydenci Starachowic i Radomia.

- Współpraca ma przyczynić się do dalszego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego, maszynowego oraz branż pokrewnych. Efektem ma być ściślejsza współpraca pomiędzy przedsiębiorstwami, a także instytucjami naukowymi - informuje prezydent Starachowic Marek Materek. - Nawiązanie współpracy wiąże się także z powstaniem Klastra, który będzie koordynatorem projektów. Klaster będzie utrzymywał się przede wszystkim z pozyskiwanych środków zewnętrznych. Wspólnie będziemy zabiegać o zagraniczny kapitał, unijne dofinansowanie i wspólną promocję.

Zdaniem gospodarza przedsięwzięcia prezydenta miasta Lublin Krzysztofa Żuka, współpraca miast w obszarze przemysłu motoryzacyjnego i maszynowego oraz branż pokrewnych to nie tylko korzyści dla przedsiębiorstw, ale też dla samorządu.

- W efekcie rozpoczętej współpracy zwiększy się zatrudnienie w gminach, wrośnie liczba podmiotów gospodarczych oraz poziom ich innowacyjności, ale co najważniejsze zdecydowanej poprawie ulegnie konkurencyjność inwestycyjna miast, co bez wątpienia przełoży się na przyciąganie nowych inwestycji - informuje prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

Samorządowcy w oparciu o bogate tradycje chcą rozwijać współczesny przemysł wykorzystując do tego nowoczesne technologie i stać się konkurencyjnymi dla innych regionów.

Starachowice to kiedyś Fabryka Samochodów Ciężarowych STAR, dziś zakład MAN - producent nowoczesnych autobusów niskopodłogowych na światowe rynki. Lublin to zakłady URSUS producent autobusów z napędem elektrycznym, trolejbusów, ciągników, sprzętu rolniczego oraz pojazdów dla wojska. Natomiast miasto Radom to branża metalowa skupiająca firmy produkujące komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego na świecie.

W trakcie analiz poprzedzających decyzję o zainicjowaniu Klastra Lubelska Wyżyna Motoryzacyjna i Maszynowa, jak informował dr Mariusz Sagan, dyrektor Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Lublin, potwierdziły się wcześniejsze obserwacje dotyczące silnych powiązań kooperacyjnych oraz podobieństw w profilu gospodarczym Lublina, Radomia i Starachowic. Starachowice pełnią tu szczególną rolę jako silny ośrodek przemysłu metalowego i maszynowego. Zdaniem przedstawicieli Urzędu Miasta Lublin, firmy prowadzące działalność w naszym mieście mogą być cenionymi dostawcami i kooperantami dla członków Klastra, którymi będą podmioty z branży motoryzacyjnej oraz producenci maszyn rolniczych.

Spodziewanymi efektami tej współpracy mają być m.in. trwała poprawa sytuacji na rynku pracy oraz zwiększenie obecności polskich podmiotów w realizacji projektów finansowanych bezpośrednio z funduszy europejskich.

Przypomnijmy, iż podpisanie listu intencyjnego poprzedziła wizyta studyjna przedstawicieli lubelskiego samorządu w naszym mieście. Podczas wizyty studyjnej członkowie delegacji wraz z gospodarzami miasta, zwiedzili zakład MAN Bus Sp. z o.o., gościli w Specjalnej Strefie Ekonomicznej "Starachowice" oraz w zakładzie Starpol, który specjalizuje się m.in. w produkcji wiązek elektrycznych.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ