reklama

Zmiany krok po kroku

Od 2018 r. nowe obowiązki podatników

W numerze

Zmiany krok po kroku

Od 2018 r. nowe obowiązki podatników

 

Od nowego roku mikroprzedsiębiorcy będą mieć obowiązek składania Jednolitego Pliku Kontrolnego. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach uspokaja i twierdzi, że "strach ma wielkie oczy".

Mikroprzedsiębiorców w całym kraju czeka od nowego roku duża zmiana. Będą musieli składać ewidencję zakupu i sprzedaży VAT w formie elektronicznego Jednolitego Pliku Kontrolnego. Nie jest to zupełna nowość, bowiem takim obowiązkiem duże przedsiębiorstwa obarczone są od 1 lipca 2016 roku, a małe i średnie od 1 stycznia 2017 roku.

- Mówimy tutaj o przekazywaniu informacji z ewidencji zakupu i sprzedaży VAT w formie elektronicznej do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Od nowego roku ten obowiązek obejmie nową grupę, mikroprzedsiębiorców, którzy tak dobrze do tego obowiązku nie są przygotowani. Właśnie stąd organizowana jest szeroko zakrojona akcja informacyjna i liczne szkolenia. Mikroprzedsiębiorcy często księgowość prowadzą we własnym zakresie i właśnie dlatego szeroko informujemy o nowych obowiązkach - informuje Paweł Dulewicz, naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach.

Niezbędny będzie komputer z dostępem do internetu i podpis elektroniczny, można założyć darmowy profil zaufany na platformie ePUAP.

- Ministerstwo Finansów udostępniło darmowy plik, jest to arkusz kalkulacyjny w formacie CSV. Jest to format możliwy do wygenerowania przez każdy arkusz kalkulacyjny, niezależnie czy to jest arkusz płatny jak Excel, czy też darmowy, jak wskazywany na szkoleniach LibreOffice. Ten arkusz udostępniony przez Ministerstwo Finansów zawiera już uzupełnione nagłówki i wskazane są pola do wypełnienia. Przygotowana instrukcja prowadzi nas krok po kroku przez ten arkusz. Wypełnienie arkusza to nic innego, jak przeniesienie pozycji z ewidencji papierowej do elektronicznej. Następnym krokiem jest przygotowanie pliku do wysłania. Ministerstwo ze swojej strony zaproponowało aplikację kliencką "Klient JPK", zapewnia ona konwersję plików na docelowy format xml. Aplikacja przyjmuje plik, weryfikuje jego poprawność i umożliwia wysyłkę. Samo wysłanie wymaga od nas opatrzenia pliku stosownym podpisem. W grę wchodzi podpis elektroniczny bądź podpis za pośrednictwem profilu zaufanego ePUAP. Tak naprawdę nie są to skomplikowane procedury, a bardziej "strach ma wielkie oczy" - dodaje naczelnik starachowickiego urzędu skarbowego.

Założenie profilu zaufanego na platformie ePUAP jest całkowicie darmowe. Można to zrobić bez wychodzenia z domu, przez internet, korzystając z bankowości internetowej. Wówczas to bank potwierdza naszą tożsamość. Jeśli nie korzystamy z bankowości elektronicznej, swoją tożsamość możemy potwierdzić w dowolnym urzędzie skarbowym lub placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przedstawiając dowód osobisty lub paszport. Procedura trwa zaledwie kilka minut, a wszystko kończy się na jednej wizycie.

Naczelnik Paweł Dulewicz zapewnia, że nowe przepisy będą ułatwieniem nie tylko dla pracowników urzędów skarbowych, ale także podatników, którzy nie będą musieli osobiście dostarczać dokumentów do kontroli.

- Urząd będzie mógł dokonywać kontroli i weryfikacji danych zawartych w JPK bez konieczności osobistego stawiennictwa. W ten sposób zaoszczędzamy czas zarówno pracowników, jak i podatników. Wówczas, jeśli kogoś wezwiemy, to już w danej sprawie ze wskazaniem konkretnego błędu - mówi P. Dulewicz.

Nowe przepisy wchodzą w życie 1 stycznia 2018 r. i przedsiębiorcy będą musieli się do nich przystosować. JPK-VAT za styczeń trzeba będzie przekazać do 25 lutego i właśnie do tego dnia mikroprzedsiębiorcy będą musieli przestawić się na nowe zasady.

Urzędy Skarbowe w całej Polsce organizują w tym zakresie szkolenia, na których przedsiębiorcy poznają wszystkie tajniki nowego programu.

- Widzimy, że te szkolenia cieszą się dużym zainteresowaniem. Prezentowane materiały są wyczerpujące i dokładnie tłumaczą nowe zasady - informuje Paweł Dulewicz, naczelnik US Starachowice.

Dodatkowe informacje możemy uzyskać w Urzędzie Skarbowym w Starachowicach, w pokojach nr 18 i nr 20, a także telefonicznie pod numerami 41 276-21-13 i 41 276-21-17.

(mp)

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ