reklama

Teleopieka dla samotnych seniorów

Innowacyjne pomysły w Starachowicach

 

Urząd Miejski w Starachowicach uruchamia teleopiekę dla seniorów i kolejną aplikację, dzięki której starachowiczanie będą mogli zgłaszać do ratusza wszelkie usterki w mieście.

Aplikacja na smartfony dla seniorów to OPOS24, czyli nowoczesny sposób opieki nad osobami starszymi. Program jest kierowany do osób starszych, po 60. roku życia, którzy mieszkają samotnie. Starsza osoba korzystająca z teleopieki otrzyma smartfona, który zakupi Urząd Miejski. Do dyspozycji będzie miała guzik SOS, który łączy ją z centrum powiadomień, jeśli sytuacja zagraża życiu. To tak zwany "guzik życia". Jet też guzik zwykłego połączenia do centrum i trzy guziki zaprogramowane tylko dla członków najbliższej rodziny. Innych połączeń wykonywać się nie da. Starsza osoba korzystająca z teleopieki może liczyć na pomoc nie tylko w sytuacji zagrażającej życiu, ale także w zwyczajnych życiowych potrzebach, jak na przykład zrobienie zakupów, czy wezwanie specjalistów do domowej usterki. Za sługę płacą samorządy miast i gmin, w których jest ona wprowadzona. W Starachowicach koszt to około 100 złotych brutto miesięcznie za jedną osobę. Na razie do teleopieki wytypowano 10 starszych osób.

- Osoby te wytypowane zostały przez pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Starachowicach. Zapotrzebowanie jest większe, ale stwierdziliśmy, że będziemy poszerzać tę usługę stopniowo - tłumaczy Jerzy Miśkiewicz, zastępca prezydenta Starachowic.

Aplikacja, dzięki której starachowiczanie będą mogli zgłaszać do ratusza wszelkie usterki w mieście, działa poprzez zalogowanie się na stronie www.naprawmy.starachowice.eu. Co ważne, można z niej skorzystać nie tylko na komputerach stacjonarnych, ale także telefonach i smartfonach. Na czym polega? Aplikacja pozwoli mieszkańcom Starachowic na zgłaszanie usterek na terenie miasta. Może to być na przykład dziurawa droga, śmieci zalegające na drogach, chodnikach, posesjach, czy błąkające się po mieście psy i inne zwierzęta. Serwer będzie przyjmuje zgłoszenia 24 godziny na dobę, natomiast oddelegowany pracownik Urzędu Miejskiego w Starachowicach w godzinach pracy będzie je zapisywał i przekazywał do realizacji odpowiednim służbom.

- Będzie to pracownik Referatu Gospodarki Komunalnej, bo podejrzewamy, że właśnie tego referatu będzie dotyczyło najwięcej zgłoszeń - tłumaczy Jerzy Miśkiewicz, zastępca prezydenta Starachowic.

Osoba zgłaszająca problem, drogą elektroniczną otrzyma informację o stanie realizacji jego zgłoszenia.

- Nie zastanawialiśmy się długo. Prezydent Marek Materek już od jakiegoś czasu prowadzi aktywny kontakt ze starachowiczanami. Przyjmuje różne zgłoszenia na portalach społecznościowych, osobiście, czy telefonicznie. To jednak bardzo absorbuje prezydenta, dlatego najlepiej, żeby robił to system. A prezydent odsapnie trochę od problemów - dodaje Jerzy Miśkiewicz.

Za wprowadzenie obydwu aplikacji odpowiada firma teleinformatyczna Abakus z Bielska Białej, z którą Urząd Miejski w Starachowicach podpisał trzyletnią umowę.

(az)

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ