reklama

"Żywe karty z baśni"

Wąchock

Maj w Zespole Placówek Oświatowych w Wąchocku poświęcony był akcji ph. "Żywe karty z baśni". To inicjatywa Samorządu Uczniowskiego, który wsparła w akcji biblioteka szkolna.

Przygotowania uczniowie zaczęli od planu realizacji pomysłu. Wybrali najbardziej lubiane baśnie i pozycje z literatury dziecięcej, zrobili piękne stroje oraz rekwizyty potrzebne do realizacji pomysłu i Zarząd SU oraz uczniowie klasy Va wraz z Małgorzatą Hamerą, Alicją Wrońską oraz zaproszonym fotografem Arkadiuszem Słabym wybrali się na poszukiwania idealnego miejsca do sesji zdjęciowej.

Na szczęście udało się takie odnaleźć. Podczas czterogodzinnej sesji zdjęciowej uczniowie wcielali się w postaci z ulubionych baśni. Alicja w krainie czarów, Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, Roszpunka, Calineczka to tylko niektóre z baśni, które postanowili wykonać.

Uczniowie przekonali się jak wygląda praca fotografa, obserwowali proces przygotowania się do sesji oraz wykonywania zdjęć. Chętnie zadawali pytania z zakresu podstaw fotografii oraz m.in. programów do obróbki zdjęć. Projekt pomógł im rozwinąć zainteresowania artystyczne oraz podążał za rozwojem techniki, który obecnie jest bardzo ważny. Główne zadania fotografii w życiu dzieci to dokumentowanie życia towarzyskiego, historii rodziny, utrwalenie pięknych ale przemijających zjawisk przyrodniczych. Dla wielu uczniów taka działalność jest ogromną przyjemnością i hobby. Dzięki fotografii wyrabia się w sobie smak artystyczny, poczucie piękna, wrażliwości. Inicjatywa pozwoliła na zdobycie nowych umiejętności i doświadczeń. Ponadto uczniowie mogli atrakcyjnie spędzić czas podczas zajęć plenerowych. Był to również nietypowy ale praktyczny sposób na poznanie pracy w modelingu, o jakiej marzy wiele dorastających dziewcząt pragnących sławy, podziwu i wielkich pieniędzy. Uczniowie doszli do wniosku, że kariera w tej branży to nie tylko przechadzki po wybiegu w najnowszych kolekcjach znanych projektantów i sesje zdjęciowe do największych magazynów. To również ciężka praca.

Kolejnym etapem akcji było przygotowanie streszczeń zachęcających do powrotu do baśni, przygotowali je chętni uczniowie z klas V-VI. Opisują bowiem istotne doświadczenie człowieka, wyzwania i trudności jakie napotyka on w swoim rozwoju. To odwołanie do dzieciństwa pełnego idealizacji, heroicznych fantazji, realnych i wyimaginowanych lęków, powoduje, że baśń staje się cennym źródłem wiedzy. Warto do nich wracać niezależnie od wieku.

Cykl "Żywe karty z baśni" miał na celu zbliżenie się do odpowiedzi na pytania: "Co przeżyliśmy i zapomnieliśmy w baśniach?", "Jak można spojrzeć na baśń oczyma współczesnego człowieka?" oraz zachęcić młodszych oraz starszych czytelników do powrotu do znanych baśni Samo oglądanie książek pełni już funkcję terapeutyczną. Sprawia, bowiem dziecku przyjemność i daje zadowolenie. Ważną funkcję estetyczną pełnią ilustracje. Dziecko znajdując się w świecie kolorów odbiera wrażenia estetyczne, poznaje nowe treści, uczy się rozpoznawać różne techniki oraz nabiera chęci do własnych ekspresji plastycznych. Literatura dziecięca posiada wartości poznawcze, a przede wszystkim wychowawcze.

Efekty pracy dokumentuje galeria zdjęć. Uczniowie mieli satysfakcję płynącą z własnego zaangażowania, a wyrobione poczucie piękna, estetyki oraz powrót do ulubionych baśni było końcowym i oczekiwanym rezultatem. Uczniowie byli zainteresowani projektem, uczestniczyli w nim bardzo chętnie i serdecznie dziękują fotografowi Arkadiuszowi Słabemu za poświęcony czas oraz piękne zdjęcia.

(zpo)

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ